Kapstaden – kärlek vid första ögonkastet

Om mindre än en vecka är jag åter på svensk mark men just nu njuter jag av lite semester innan verkligheten väntar igen. Jag har det faktiskt oförskämt bra här i Kapstaden. Återigen, när man inte trodde detta land kunde bli ännu vackrare eller bättre så överträffar det alla förväntningar. Vissa städer tar en med storm från början och precis så var det med Kapstaden. När jag hoppade in i min Uber på väg till mitt första boende, i Observatory, så var det nästintill magiskt. Kan ni tänka er att färdas genom en stad som är omringad av berg, hav och palmer? Det är nästan surrealistiskt för det är så vackert och det enda man vill är att tiden saktar in så att man kan spara varenda ögonblick.

Observatory är verkligen ett härligt område att bo i med många restauranger, kaféer och barer. När jag kom i lördags traskade jag direkt till Woodstock och deras lördagsmarknad där. Som vanligt är marknader i Sydafrika ett överflöd av mat, dryck och urbana storstadsbor. Trendkänslan är hög och det är mer fashion week än marknad över det hela. Himla trevligt är det i alla fall.

Söndagen tillbringades ute i Kalk Bay. Tog tåget ut, vilket kan vara något av det bästa jag gjort. Så fantastiskt vackert att färdas längs med kustlinjen, och vara omringad av både berg och hav. Kalk Bay är en himla mysig liten ort, med många små butiker och restauranger. Och givetvis hamnen, en riktig höjdpunkt, där man kan se fiskebåtarna komma in med färsk fångst samtidigt som piren är överflockad av fiskare. Det var en riktig femplus-dag när man bara njuter av livet och tar varje minut som den kommer.

Jag har även haft chansen att utforska Bo-Kaap, Waterfront och gatorna längs Long Street lite också. Idag flyttade jag vidare till nytt boende, denna gång i Greenpoint. Det är ganska kul att få upptäcka och leva i olika delar av staden. Tog en riktig långpromenad idag, från Seapoint ändå ner till Waterfront. Havet och kustlinjen här är verkligen fantastisk och idag var vågorna riktigt mäktiga. Det är med andra ord inget mer än en fröjd att få njuta av allt vad Kapstaden har att erbjuda, och jag förstår nu varför så många människor verkar förälska sig i staden. Det är nämligen oerhört svårt att inte göra det.

Lämna en kommentar